Kek Gulung
Kek Gulung

Resepi Kek Gulung – Ya, berjumpa kembali bersama kami di resepikeksedap.com yang senantisa berkongsi resepi kek ter up to date tentunya dan yang senantisa kongsikan pelbagai macam jenis resepi kek tersedap dan lazat tentunya. Kali ini kami nak kongsikan resepi kek lagi akan tetapi kali ni agar berbeza kerana kami nak kongsikan resepi kek gulung sukatan cawan untuk anda semua. Mengapa kami membagikan resepi kek gulung ini ? kerana ini adalah salah satu resepi kek gulung yang banyak sekali dicari orang-orang sehingga kami nak kongsikan resepi kek gulung mudah ini kepada anda semua. Resepi kek gulung sukatan cawan ini mempunya varian rasa yang bisa dikata banyak seperti resepi kek gulung pandan, Resepi kek gulung pelangi, resepi kek gulung coklat, dan masih banyak lagi.

Kek Gulung
Kek Gulung

Resepi Kek gulung ini cara pembuatannya pun sama cuma yang membezakan adalah pada proses pengadukan bahan dan pencampuran rasa. Kerana ini sesuai seleran anda semua tentunya kan. Dan pada penyediaan akhirnya juga berbeza kerana bentuk kek gulung ini tabung memanjang berbeza dengan kek biasanya. Soal rasa tentunya kek gulung ini tak kalah dengan rasa kek lainnya. Memiliki rasa yang sedap dan memiliki tekstur yang sangat lembut sehingga sangat sedap sekali ketika dimakan. Kami sarankan anda jom resepi kek gulung ini di Rumah akan tetapi follow resepi kek gulung yang kami kongsikan dibawah supaya mempunyai rasa yang enak dan lembut pada waktu dimakan.

Bagi anda yang sudah tak sabar lagi dengan resepi kek gulung mudah sukatan cawan ini. Tak perlu risau dan bersabar kerana kami sudah sediakan resepi kek gulung sukatan cawan dibawah ini.

Resepi Kek Gulung Mudah Sukatan Cawan

Bahan-bahan yang digunakan :

  1. 1 Cawan Minyak Jagung
  2. Perisa / Serbuk Koko/ Buah (Ikut Suka)
  3. 1 Sudu Serbuk Vanilla
  4. 11/2 @ 2 Cawan Tepung Naik Sendiri
  5. 1 Cawan Susu Cair
  6. 1 Cawan Gula Kastor
  7. 1 Biji Telur

Cara Penyediaan :

  1. Pukul telur dalam bekas, sehingga berbuih.
  2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan minyak, susu dan serbuk vanilla. Gaul sebati.
  4. Masukkan perisa yang disukai. Samada cecair / serbuk / buah.
  5. Masukkan tepung. Gaul sebati lagi, tetapi jangan terlalu lama.
  6. Tapis semua adunan kedalam loyang. Guna penapis teh je.
  7. Kukus selama 1 jam / Bakar (180’c) selama 45 minit

Tips Tambahan;
Resepi kek gulung mudah Sukatan Cawan :

  1. Kalau guna tepung gandum, campurkan 1 sudu teh baking powder.
  2. . Kalau tak ada serbuk vanilla, gantikan dengan esen vanilla. BWguna serbuk vanilla sebab ianya lebih wangi, dan tidak pahit jika masukkan lebih.
  3. Kalau tanak guna telur pun boleh, tapi kek nanti cam senang berkecai sikit la.
  4. Kalau bakar guna oven yang build in kat kabinet just guna 150’c je yer.
  5. Kurangkan gula kepada 3/4 cawan jika tak suka manis sangat.
  6. Susu boleh digantikan dengan susu segar. Ataupun susu tepung bancuh dengan air je.
  7. Kalau guna mixer, tak perlu tapis adunan dengan penapis kerana adunan sudah sebati.
  8. Untuk perisa, boleh gunakan perisa dalam botol kecil tu. Juga boleh masukkan perisa berserbuk seperti serbuk koko atau serbuk kopi. Boleh juga masukkan buah dan sayur yang dikisar contohnya, pisang, karot, daun pandan dan kurma (pastikan kisar bersama secawan susu tu, jangan masukkan air tambahan)
  9. Bagi perisa berserbuk seperti, serbuk koko, atau pun perisa dari buahan diblend seperti, kurma atau carrot, kurangkan tepung kepada 11/2 cawan.
  10. Tepung dimasukkan sedikit demi sedikit. Kurangkan tepung jika bancuhan adunan agak pekat. Kuantiti tepung yang sesuai antara 11/2 – 2 Cawan sahaja. Untuk kek yang dibakar, kurangkan sedikit tepung.

Demikian resepi kek gulung mudah sukatan cawan diatas. Semoga anda bisa pandai buat resepi kek gulung mudah sukatan cawan, Sampai bejumpa lagi di resepi selanjutnya, Bye and Thank’s

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here