Resepi Kek Lapis Masam Manis – Ya akak berjumpa lagi bersama kami admin resepi kek sedap yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi kek kukus mudah dan resepi kek sedap terkini.  Kali ini kami nak kongsikan resepi kek kukus mudah lagi yang nak kongsikan resepi kek kukus kali ini ini ialah resepi kek lapis masam manis kukus. Resepi kek kukus yang satu ini mungkin sudah tak asing lagi ditelinga akak – akak semua. Resepi kek lapis masam manis ni mempunyai rasa yang cukup berbeza kerana rasa kek kukus yang satu ni ada yang mempunyai rasa masam dan mempunyai rasa manis jadi itu lah alasan kami nak kongsikan resepi kek lapis asam manis kukus pada akak – akak semua. Kek yang satu ini memang mempunyai beberapa lapis yang ini menyebabkan kek yang satu ini dinamakan resepi kek masam manis kukus mudah. Resepi kek lapis masam manis ini juga salah satu resepi kek kukus yang pernah viral di khalayak ramai Malaysia. Jadi tidak hairan bila banyak yang sudah mengkongsikan resepi kek lapis masam manis kukus ini di google.

Meski seperti tu, kami pun tetap nak kongsikan resepi kek lapis masam manis kukus ini pada akak-akak yang membaca resepi kek yang satu ini. Resepi kek lapis masam manis ini nak cuba kami kongsikan berdasarkan resepi kek lapis masam manis dari bunda kami. Jadi kami disini pun nak kongsikan resepi kek lapis masam manis kukus dari bunda kami. Pada dasarnya kami resepi kek lapis masam manis kukus ini sangat lah simple dan mudah tuk diciptakan. Jadi disini kami nak kongsikan resepi kek lapis masam manis kukus step by step supaya akak-akak semua mudah tuk pelajari resepi kek lapis masam manis yang kami kongsikan pada akak-akak semua.

Kek Lapis Masam Manis
Kek Lapis Masam Manis

Bagi akak yang sudah tak sabar lagi bagaimana caranya tuk buat resepi kek lapis masam manis kukus ini tak perlu risau lagi kerana kami sudah sediakan resepi kek lapis masam manis dibawah nanti. Resepi yang nak kami kongsikan ini berasal dari bunda kami bila ada kesamaan resepi ya kami pun mohon maaf kerana ini benar-benar dari bunda kami. Bunda kami yang mengajarkan cara buat resepi kek lapis masam manis kukus ini. Sudah tak perlu buang-buang masa lagi sila rujuk resepi kek lapis masam manis sukatan cawan dibawah ini.

Resepi Lapis Masam Manis Kukus

Bahan-Bahan Yang digunakan :

  1. 1/2 cawan susu pekat
  2. 1 cawan butter – suhu bilik (saya guna buttercup)
  3. 5 biji telur
  4. 1 1/2 cawan tepung biskut marie (biskut marie yg dikisar dan diayak)
  5. 3/4 cawan gula halus (gula castor / gula pasir yg dah di’blend’)
  6. sedikit esen vanilla, pewarna (ikut suka), asam hawflakes

Cara Membuat Kek Lapis Masam Manis :

  1. pukul butter dan gula sehingga kembang dan ringan
  2. masukkan telur satu-persatu
  3. masukkan tepung diselang seli dengan susu, pukul sebati
  4. tambah esen vanilla, gaul rata
  5. asingkan adunan beberapa bahagian (ikut jumlah warna yang dipakai)
  6. masukkan 2-3 sudu adunan ke dalam loyang yang dah disapu dgn butter dan kukus lapisan pertama (lebih kurang 5 minit or less. kalau tak melekat di jari, maknanye dah masak dah tu)
  7. susun asam hawflakes di atas lapisan pertama tadi, dan lapiskan dgn 2-3 sudu adunan yg berlainan warna
  8. ulang langkah 6 & 7 sehingga adunan habis (kalau rajin boleh lapis nipis-nipis, masa untuk kukus selapis-selapis jadi lebih singkat. Kalau akak malas, akak pun bisa buat jer besor-besor sahaja haha..)

Nah itu tadi cara membuat resepi kek lapis masam manis kukus sukatan cawan ini. Semoga dengan kami kongsikan resepi kek lapis masam manis ini akak semua bisa mempelajari resepi kek lapis masam manis kukus dengan mudah. Jangan lupa akak-akak tinggalkan komentar dibawah yoo. Sampai jumpa lagi di resepi kek sedap selanjutnya. Thank’s

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here