Kek Minyak Kukus
Kek Minyak Kukus

Resepi Kek Minyak Kukus – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk akak-akak semua. Berjumpa kembali bersama kami admin resepi kek sedap yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi kek mulai dari resepi kek mudah dan resepi kek sedap terkini. Yang nak kami kongsikan kali ni ialah resepi kek minyak kukus warna warni. Resepi kek minyak ni punya dua cara penyediaan ialah dengan cara dikukus dan dibakar. Resepi kek minyak bakar dan resepi kek minyak kukus warna warni ini perbezaannya dimasaknya sahaja. Soal rasa pun tak berbeza jauh lazatnya malah bisa dikata sama-sama sedap dan lazat. Resepi kek minyak kukus ni sudah sangat banyak dishare digoogle atau diwebsite-website

Meski seperti tu kami nak tetap kongsikan resepi kek minyak kukus sukatan cawan ini. Mungkin resepi kek yang nak kami kongsi ini ialah agak sedikit berbeza daripada yang lain. Ada sedikit bahan yang tak ada di resepi kek minyak kukus lainnya. Jadi kerana itu lah kami akan tetap berkongsi resepi kek minyak kukus ni pada akak-akak semua. Resepi kek minyak mudah dan sedap ni nak kami kongsikan step-by-step supaya akak begitu mudah tuk memahami resepi kek minyak kukus yang kami kongsikan pada akak-akak semua. Sebab tu lah akak harus memberi perhatian kepada resipi kek lazat yang kami berkongsi nantinya.

Kek Minyak Kukus
Kek Minyak Kukus

Bagi akak – akak yang sudah tak sabar lagi tuk mengetahui resepi kek ini tak perlu risau kerana kami sudah sediakan resepi kek minyak kukus dibawah ini jadi tak perlu risau – risau lagi ya hehe… Resepi kek minyak kukus sukatan cawan dibawah ni kami agak sedikit berbeza dengan lainnya. Akak juga bisa atur semuanya sesuai selera akak-akak semua. Sudah tak perlu buang-buang masa terlalu lama. Jom sila rujuk resepi kek minyak kukus warna warni sedap dan lazat dibawah ini.

Resepi Kek Minyak Kukus Sukatan Cawan

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  1. 1/2 cawan gula kastor
  2. 1 sk baking powder
  3. 1 cawan minyak jagung
  4. 1 cawan susu pekat
  5. 5 biji telur
  6. Sedikit pewarna saya guna warna merah, biru, dan kuning
  7. 1 sudu besar ovalette
  8. 1 sudu kecil esen vanilla
  9. 2 cawan tepung gandum
  10. Sedikit perisa ikut suka – saya guna perasa nenas

Cara Penyediaan Kek Minyak Kukus :

  1. Panaskan oven pada suhu 170″ C kemudian ayam tepung gandum bersama baking powder dan ketepikan. siapkan loyang dan lenserkan butter diatasnya. lepas tu alaskan dengan baking papper.
  2. Pukul gula bersama telur dan ovalatte hingga kembang, masukkan esen vanilla dan susu pekat. pukul lagi sekejap. masukkan perisa mengikut yang anda suka dan minyak jagung. dan gaul adunan hingga rata.
  3. Masukkan tepung gandum yang sudah diayak dan gaul lagi hingga rata. bahagikan adunan kepada 3 warna. tuangkan adunan kedalam loyang dan corak warna mengikut kreativiti masing-masing.
  4. Akhir sekali, bakar adunan ke kedalam oven selama 50 minit atau hingga masak. bila sudah maska angkat dan sejukkan. potong-potong dan hidangkan.

Nah tu tadi resepi kek minyak kukus warna warni dan resepi kek minyak kukus sukatan cawan yang sudah kami kongsikan pada akak-akak semua. Bagaimana mudah bukan ? tentunya akak-akak bisa cuba resepi kek minyak kukus warna warni ni dirumah bersama keluarga akak atau bisa juga dengan rekan rekan akak semua. Jangan lupa bila dah pandai buat resepi kek minyak kukus sukatan cawan ni kongsikan pada keluarga atau rekan rekan akak semua ya hehe… Sampai berjuma lagi diresepi kek sedap selanjutnya dah… Thank’s

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here